Warning: Undefined array key "HTTP_USER_AGENT" in /home/httpd/vhosts/discoveringtheplanet.com/httpdocs/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_socialhelper.php on line 249

– I samarbete med Hyrbilsguiden –

Riomaggiore

För två år sedan gjorde vi den ultimata roadtripen i Italien. Vi gjorde en resa som under tre veckor tog oss från Cinque Terre i norr, till Amalfikusten i söder. Vi tog oss genom fem landskap och sexton städer. Vår hyrbil hämtade vi i Pisa och lämnade den tre veckor senare i Rom.

Att resa genom Italien under Juli och Augusti kanske inte var så genomtänkt. Just denna period är det som mest folk längs med den Italienska kusten och man får vara beredd på att dela sina upplevelser med väldigt många andra turister. Vår turer inåt landet däremot, gav oss lite mer utrymme och vi behövde inte trängas för att kunna uppleva vackra Italien. Och det finns så mycket att uppleva. Söta färgglada byar, olivolja, pasta, vingårdar och en massa historia. Att räkna kalorier här är ingen idé. Vi hade inte bokat något boende hemifrån, mer än för första natten i La Spezia, en bit ifrån Pisa. Och trots att det var högsäsong hade vi inte jättestora svårigheter att hitta boende, framför allt om man inte har precisa önskemål.  Jag skulle dock rekommendera att man bokar boende i Cinque Terre i god tid innan för att få boendet man vill ha.

Vi älskar friheten som en hyrbil ger och rekommenderar verkligen att man tar sig runt med bil och rekommenderar verkligen att hyra bil i Italien. Vi vill däremot varna lite för att det mycket serpentinvägar längs med Amalfikusten, smala sådana och ganska mycket trafik just under de här månaderna. Det är också otroligt svårt att hitta parkeringsplatser. Att ställa bilen vid sitt boende kan vara en bra ide och istället ta sig runt med buss mellan byarna. Samma sak gäller för Cinque Terre. Där är det lättare och snabbare att ta sig mellan byarna med tåget. Mer om det kan du läsa i vår guide till Cinque Terre. Vi har också gjort en hyrbilsguide med lite tips på vad man kan tänka på när man hyr bil. Fler inlägg om Amalfikusten är på gång och kommer publiceras här under våren.

Så här såg vår Italienska roadtrip ut…

LIGURIEN & Cinque Terre  [Dag 1 – 6]

Vi landar i Pisa cirka en timme försenade. Men vi har inte bråttom. Vi hämtar vår hyrbil och ställer in Gpsn mot La Spezia där vi ska stanna över natten. Det är mitt i natten och vi är trötta när vi kommer fram. Vår hyresvärd på Dreams Guest House är däremot både pigg, glad och har glimten i ögat. Och det är också han som tipsar oss om Portovenere. Byn som blir ett av våra favoritstopp under hela resan. Vi tar oss sedan vidare till Bonassola där vi har bokat boende för vår Cinque Terrevecka. Bonassola ligger norr om de fem byarna och är både mysigt och mycket lugnare än de turistfyllda byarna. Till byarna i Cinqe Terre tar vi oss med lokaltåget, vilket är det absolut smidigaste sättet att ta sig runt mellan dem. Vi började med den sydligaste byn Riomaggiore och fortsätter sedan med Manarola, Corniglia, Vernazza och till sist Monterosso. Vi lämnar nöjda Cinque Terre och kör vidare mot Toscana.

TOSCANA [Dag 7 – 8]

Våra planer att besöka en vingård i Toscana faller liksom bort. Finns inget som riktigt passar önskemålen eller känns rimligt ekonomiskt. Istället kör vi till Viareggio där vi njuter av den fina staden och havet. Där sätter vi oss ner för att bestämma om vi ska köra vidare mot Monteloeone D´Orvieto eller göra ett stopp till på vägen. Beslutet blir att övernatta i staden Lucca, nära Pisa. En stad som jag tror är en by och som jag aldrig hört talas om, men som vi blir så förtjusta i att vi stannar två nätter. Lucca blir också ett av våra absoluta favoritstopp under resan. Från Toscana går resan vidare till Umbrien.

Lucca

UMBRIEN [Dag 9 ]

Vi lämnar Toscana och Lucca för att köra vidare mot Umbrien och Orvieto. Byn där hela min Italienska upptäcktsresa började. När jag gjorde min allra första bloggresa var det hit jag åkte och det var här jag blev förälskad i Italien. Så vi besöker Orvieto och sover sedan på Nido Del Falcone i  Monteleone D´Orvieto. Samma ställe där jag sov min första natt i Italien. Här får även mannen sin Italienska Aha-moment och här hade vi gärna stannat flera dager. Men det är dags att köra vidare.

Orivieto

KAMPANIEN [Dag 10 – 12 och Dag 13-18]

Från Monteleone D´Orvieto kör vi vidare till Neapel. Men det är inte Neapel som är vårt mål, utan ön utanför Neapel, Ischia. Inför resan kontaktade jag mina Italienska bloggkollegor för lite tips och Ishcia var ett av dem. Vi ställer bilden i Neapel och tar färjan över till ön där vi ska stanna i fyra dagar. Fyra dagar som lätt hade kunnat bli fler. Vi bara blir stormförälskade i Ischia och kommer med all säkerhet åka dit igen. Läs mer om Ischia och Ischia Ponte. Efter en kort sightseeingtur genom Neapel kör vi vidare mot Sorrento.

För första gången under resan har vi bestämt att inte bo vid stranden. Istället hittar vi ett fantastisk litet hotell uppe på berget strax utanför Sorrento. Ett litet marmorhotell som blir vår utgångspunkt för för vistelse på Amalfikusten. Vi förstår snabbt att det är svårt att hitta parkeringar i byarna och väljer istället att åka buss till både Positano och Amalfi. Till Sorrento får vi skjuts av vårt underbara värdpar. I Sorrento går vi dessutom på en privat matlagningskurs som var oerhört rolig. Av alla byarna här blir Amalfi vår favorit. Efter en vecka på Amalfikusten är det dags att åter köra norrut, mot Rom.

Ischia

Villa La Ventana

LAZIO [Dag 19 – 20]

Rom var inte med i vår ursprungliga plan för Italien. Vi hade tänkt att åka till Rom samma dag som flyget gick och åka direkt hem. Men det är väl det som är det sköna med en roadtrip. Man behöver inte bestämma något. Vår Italienska Roadtrip avslutas med att upptäcka en annan sida av Rom. Jag hittar en amerikansk artikel där jag hittar tips på “Rom of the beaten path”. Så vi hittar ett gammal kloster ombyggt till hotell i Trastevere där vi spenderar natten och väljer att upptäcka området kring Trastevere under ett dygn. Här hittar du våra tips på det lite mindre kända Rom. Och där avslutas vår 21 dagar långa roadtrip genom 16 städer.

Italien, Rom, of the beaten path

VÅRA TOPP FEM FAVORITSTÄDER

# Reseguide till Cinqe Terre
# Alla våra inlägg om Italien hittar du här

Translation:
Our Italian roadtrip took us through 5 regions and 16 cities. Italy really is a great country and has so much beautiful regions. But I would recommend not doing your roadtrip during the high season in July and August.

Dagens inlägg presenteras i samarbete med Hyrbilsguiden.

fb-share-icon0
Tweet 20
Pin Share20

Daniela Nasteska

Välkommen till Discovering The Planet. Ett resemagasin för alla som älskar att resa när och fjärran. Här delar vi med oss, Daniela & Göran, av våra resor, personliga upplevelser och intryck.

Welcome to the Swedish Travel Magazine Discovering The Planet. We travel high and low, near and far. Every adventure is a memory for life. It is one of the oldest travel sites in Sweden and awarded several times. Want to work with us? Send us a text @
daniela@discoveringtheplanet.com

HITTA FLER ARTIKLAR I SAMMA ÄMNE HÄR

8 Comments

1. Jag vill också!

1. Just do it :). Roadtrips är ju bland det roligaste jag vet.

2. åh vilken drömresa! Jag har tänkt resa genom Italien under ett par veckor nån gång, om inte denna sommar, så kanske nästa. Men jag tror inte jag kommer få något ressällskap med mig så kanske jag reser runt med tåg istället. Har inte ens gjort någon egentlig research ännu, men ska spara ditt inlägg och ta tips därifrån sen :)

1. Ja, det var verkligen en härlig trip. Vi träffade ett par tjejer som reste runt själva. De tog sig runt med tåg och buss. Så det går, även om det tar lite längre tid. Kul att kunna inspirera lite :)

3. Alltså wow, vilken resa! Låter som att ni fick uppleva en hel del magiska platser i vackra Italien! :)

1. Verkligen lyxigt att kunna göra en dån här resa. Hittade många favoriter på vägen. Bland annat Ischia, Amalfi, Lucca och Orvieto. Är du kanske på väg till Italien?

4. kajal Hawez says:

hej hej , vilken drömresa altså. planerar åka med killen till intalienska västkusten med en äldre fiat 500 , men vi har bara 2 veckor ledighet, hur änge stannna ni på varje station?

1. Det var det verkligen. Men åh vad spännande. Ni har verkligen en mysig resa framför er. Vi var fem dagar i Cinque Terre. Därefter var vi på resande fot i cirka en vecka, med en till två nätter på varje ställe. Sedan avslutade vi med cirka en vecka i Sorrento. Men skulle tro att man klarar det på två veckor. Om man inte känner att man behöver vila några dagar någonstans längs färden :). Trevlig resa.