Turkiet, Istanbul

Det är solig morgon när jag lämnar Kristianstad. Krispigt i luften. För lite extra sömn, utmanar jag ödet lite. Jag tar ett tåg, som, om det är i tid, ger mig nittio minuter på Kastrup. Tänker att det snölösa landskapet minskar risken lite för försenade tåg. Sedan finns det så klart tusen andra saker som kan gå fel. Och något går fel. Men inte förrän i Istanbul.

Precis som förra resan till Turkiet i höstas, börjar vi även denna gång i Istanbul. Där bjuds vi på 19 gradig värme. Sådan tur kommer vi inte ha i Kappadokien. Temperaturen där kommer kyla oss med lagom fyra till tio grader. Som en lättfrusen person, fick stora resväskan packas denna gång för att få plats med tjocktröjor. Är ändå lite orolig att de inte kommer räcka. För mig kan du lika gärna säga minusgrader istället för tio grader. Och jackan som jag köpte för de femton grader som väderleksrapporten utlovade för några veckor sedan, lär inte räcka för fyra grader.

Det är nu andra gången jag besöker Istanbul och hoppas få se lite mer av staden än förra gången. Då upptäckte vi mest Istanbuls utkanter. Sedan tar vi oss till Kappadokien. Förra gången, och första gången, gjorde jag en resa dit med mamsen och syster. 2014. Nio år sedan. Jag svor att då att nästa resa hit skulle bli med mannen. Men nu blev det inte så. Under en vecka, på en bussresa, fick vi upptäcka ett av Europas, kanske världens, spektakuläraste landskap. Jag gick på hamam för första gången i mitt liv… och nej det har inte hänt igen :).

LÄS MER: Tidigare resor till Turkiet

FÖRST ISTANBUL & SEDAN KAPPADOKIEN

Till Istanbul flyger jag åter med Turkish Airlines. Och även denna gång blir jag lite förvånad över skärmar vid varje stol, bra benutrymme och att dryck och mat ingår. Att sedan inte skärmarna fungerar på just vår rad, ilandsproblem. Att vi kommer befinna oss förtio mil från jordbävningarna går mig inte obemärkt förbi. Kanske det är ytterligare en av de där händelserna som påminner mig om hur kort livet är. Att man ska ta vara på livet utan att behöva ångra något man inte gjort. Så jag tar alla chanser. Och det gör Gunilla från 4000 mil också. Under denna resan är hon min partner in crime.

Igår eftermiddag checkade vi in på hotell Novotel vid Bosporen. Jag checkade in utan bagage… eller jacka för den delen. Väntan vid bagagebandet för mig, var liksom händelselös. Det kom ingen väska. Det visade sig, att man i Köpenhamn checkat in min väska hela vägen till Kappadokien. Trots att det var två olika flyg, på två olika dagar. Så kan det gå. Men jag hade ändå det viktigaste i handväskan. Pass, pengar, mobiltelefon och laddare… och en halsduk. Gunilla var gullig och lånade ut en av sina jackor. Men det visade sig att varken hon eller jag skulle behöva några. Istanbul visade sig från sin bästa sida.

KVÄLLSMAT PÅ SEVIC RESTAUTANT I CICEK PASSAGE

På eftermiddagen gör vi distriktet Karaköy som ger en försmak på Istanbul och blir en fantastisk start på resan. Självklart inhandlas lite Turkish Delight. Vi avslutar dagen med middag i turkisk stil. Meze, smårätter i många varianter och så turkiska köttbullar till huvudrätt på Sevic Restaurant i Cicek Passage. Passagen ligger i området som kallas The Fish Market. Ytterligare ett mysigt område att upptäcka. I skrivande stund har vi landat i Kappadokien. Och åh vad jag fascineras av detta spektakulära landskap. Fler uppdateringar om vår resa här hittar ni vanlig ordning på Instagram.

Translation

I am visiting Turkey for the third time, and Cappadocia for the second time. And Cappadocia is one of those magical places in the world that feels like a fairytale.

Denna resa är en PR-Resa arrangerad av GoTürkie och Joyvoy Studios.

fb-share-icon0
Tweet 20
Pin Share20

Daniela Nasteska

Välkommen till Discovering The Planet. Ett resemagasin för alla som älskar att resa när och fjärran. Här delar vi med oss, Daniela & Göran, av våra resor, personliga upplevelser och intryck.

Welcome to the Swedish Travel Magazine Discovering The Planet. We travel high and low, near and far. Every adventure is a memory for life. It is one of the oldest travel sites in Sweden and awarded several times. Want to work with us? Send us a text @
daniela@discoveringtheplanet.com

HITTA FLER ARTIKLAR I SAMMA ÄMNE HÄR

2 Comments

1. Har bara varit i Istanbul en eftermiddag men det gav verkligen mersmak, hoppas få komma tillbaka en dag. Och Kappadokien, bucketlist!

1. Jag känner verkligen att jag bara skrapat pyttelite på ytan av Istanbul. Så måste dit igen :). Och Kappadokien, ja dit måste du verkligen.