Browsing Category : MAKEDONIEN

Matka Canyon i norra Makedonien…

15 kilometer sydväst om Skopje i Makedonien, hittar man den 5000 hektar stora floddalen Matka Canyon. Här finns världens äldsta konstgjorda sjö. Den uppstod  1938 då man byggde en damm [Matka dam] på floden Treska för att utvinna elektricitet. I Matka Canyon finns en fantastik flora och fauna med flera arter unika för området. Här finns 199 arter av dagfjärilar och…

Kreativa trädgårdar…

Älskar att inspireras av folk som använder traditionella saker på helt nya sätt.  Det är ju fantastiskt många som går och fyndar på loppis och second hand, och som hittar ett helt nytt användningsområde till det de köpt. Till exempel att änvända kaffekanor och kakformar som blomkrukor. I Makedonien, i Ohrid, gick jag förbi denna fantastiska uteplats. Här har man…

Lost in Translation…

Jag är väl egentligen ingen rockbrud. Självklart gillar jag en del rocklåtar, men kanske inget jag väljer att lyssna på. En av kvällarna i Ohrid hade de liveuppträden på torget och vi stannade för att lyssna. Till min förtjusning gillade jag det riktigt mycket, makedonsk rock. Så jag gick bort till arrangörerna och frågade vad bandet hette; Begdorben. Bra band…

Läs mer »

Matka Canyon och grottan Vrelo…

15 kilometer sydväst om Skopje hittar man den 5000 hektar stora floddalen Matka Canyon. Här finns världens äldsta konstgjorda sjö om man frå tro experterna. Den uppstod 1938 då man byggde en damm [Matka dam] på floden Treska för att utvinna electricitet. I Matka Canyon finns en fantastik flora och fauna med flera arter unika för området. Här finns…

Det lilla sjöstaden Ohrid i Makedonien…

[:sv]Sjöstaden Ohrid lockar många turister varje år. Men det är fortfarande en liten dold pärla för många i Europa. Här finns en fantastisk natur, en sjö med ett av de renaste vattnen i världen, en unik flora och fauna, många historiska platser och otroligt många kyrkor. Om du tar dig hit finns det många underbara ställen att äta, fika och…

Sveti Naum i Ohrid…

På andra sidan staden Ohrid hittar man området Sveti Naum. Det är en av de vackraste platserna runt Lake Ohrid enligt mig. Det gröna området som omringas av källan Crn Drim [The Spring], den fina sandstranden, kyrkoområdet och området Ostrovo [ön]. En båttur hit från Ohrid kostar fem euro enkel resa. Tänk på att den stora båten bara går…

Den lilla stranden Kaneo i Ohrid…

I Ohrid finns möjligheten att ta många olika båtturer. Mitt tips är att ta en liten båt över till den lilla stranden Kaneo [600 denarer, cirka 85 kronor]. Det är en liten strand med många badande, men här finns också några riktigt mysiga restauranger med underbar utsikt. Högst upp hittar du restaurangen Potpes. Där kan du beställa in den goda…

Makedonien, Sjöstaden Ohrid…

Makedonien har ingen kust. Men det lilla landet har flera vackra sjöar. En av dem är Ohrid. Den är utsedd till en av Europas vackraste sjöar, och har man varit här, förstår man varför. Här kan man förundras över naturens elegans, mystik och skönhet. Varje dag är en ny upplevelse med nya färger.   Den nästan 300 meter djupa…

Favoritpizzan i Bitola…

Precis som på många andra ställen i världen, är pizza här nästan en basföda. Och här finns massor med ställen som serveras fantastisk pizza med hemmagjord tomatsås. Men om jag ska välja ett ställe, blir mitt favoritställe Bure. Namnet betyder tunna, vilket kan vara svårt att missa. Prova deras pizza ”a la bure” tillsammans med deras hemmagjorda tomatsås. Ren njutning…

Läs mer »

The Old Bazar, Bitola, Macedonia…

The Old Bazar, Pazarot, marknaden i Bitola Makedonien är ett av mina favoritställen i världen. Det kan låta konstigt, och för många är det bara en stressig miljö med för mycket folk och för många säljare. Jag, jag får en kick av dofterna, ropen och alla färgerna. Redan andra dagen börjar jag höra folk prata om mig och min…

Det lilla landet Makedonien…

Makedonien är det lilla landet norr om Grekland. En liten okänd pärla. Där befinner jag mig just nu. Här ska det ätas och drickas gott i cirka tio dagar och självklart hoppas jag att ni följer med på min lilla resa. Makedonien är den andra hälften av min persona och en stor och viktig del av den jag är. Att…

My Macedonia…

Makedonien är det lilla landet norr om Grekland. En liten okänd pärla. Där bifinner jag mig just nu. Här ska det ätas gott och drickas gott i cirka tio dagar och självklart hoppas jag att ni följer med på min lilla resa. Makedonien är den andra hälften av min persona och en stor och viktig del av den jag är.…

Makedonskt bröllop…

Den stora anledningen till att vi åkte till Makedonien denna sommar, var att min kusin skulle gifta sig. De förlovade sig i Trelleborg i November förra året och gifte sig nu i Bitola, Makedonien förra veckan. Makedonska bröllop [grekiskt-ortodoxa] är fulla av traditioner och kultur. Trots att jag borde känner till varenda sed gör jag inte det, det finns alldeles…

Grönt, Bitola, Makedonien…

Igår var i min mors hemby, där jag spenderat allra mest tid under mina somrar här. Därför föll det sig naturligt att ta med mannen min på en liten promenad. Helt underbart att se alla grönsaker och växter som finns i folks trädgårdar. Från tobak till paprika och vindruvor. Dessutom är det ju kotym att man ska hinna prata med alla man möter på…

Mat, mat, mat…

[:sv]  Vi befinner oss i Makedonien i södra Europa, strax norr om Grekland. En resa som skulle kunna tagit fem timmar tog sexton timmar. När vi kom fram tolv på natten var vi både trötta och hungriga. Väskorna checkades snabbt in på Tokin House [ett bed and breakfast] och en servering letades upp som hade öppet till ett på natten, och helt plötsligt var tröttheten…