Warning: Undefined array key "HTTP_USER_AGENT" in /home/httpd/vhosts/discoveringtheplanet.com/httpdocs/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_socialhelper.php on line 249

Vi landade i ett grått Paris, men varmt, så inga klagomål här inte. Vårt hotell, Hotel de L´ocean, låg mitt emellan nionde och tionde districtet. Vi fick ett rum på översta våningen med en fantastisk utsikt. Att hinna med Paris på en helg är helt omöjligt, men vi hann med massor och lite till utan stress. Paris är en fantastisk stad, och här finns massor av smultronställen och upplevelser att njuta av.

Men man får inte glömma, att i grund och botten, är ju Paris en storstad. Och som i alla storstäder, finns här både underbara delar och mindre underbara. Här är fullt av mäktiga och fantastiska byggnader, kaféer i vartenda kvartershörn, massor av museer och parker. Men här finns också hemlöshet, kvarter som man kanske inte bör besöka [made that misstake] och massor av folk. Paris består av tjugo distrikt, arrondissement, och vi hann sätta foten i elva av dem. Lättaste sättet att ta sig runt i Paris är med Metro och buss. Men vi valde att mest promenera.

Visst blev det en mil och lite till om dagen, men så mycket vi hade missat om vi inte hade gått. Och alla intryck och fantastiska utsikter gav valuta för trötta ryggar och ben. Att promenera längs Seine och alla broarna är en stor del av det romantiska Paris och något man inte bör missa. Man kan också uppleva Paris på Seine med båt. Här finns alla möjliga sorters båtturer, kvällskryssningar med middag, guidade turistturer och från floden ser man, förutom de vackra broarna, också Eiffeltornet, Notre Dam och Les Invalides.

Paris är en stad som man kanske aldrig riktigt kan bli klar med. Men för att uppleva det riktiga och romantiska Paris, tror jag att man måste ha turistat färdigt. När man har gjort det kan man sätta sig på ett kaffe med en bok och en kopp kaffe och uppleva staden som den kanske bör upplevas.

Så här har våra dagar sett ut…
Dag 1: Oplanerad promenad från nionde distriktet ner till första och Seine. Tittade på moderna muséet och Notre Dam.
Dag 2: Promenad till Louvren och därefter till Eiffeltornet.
Dag 3: Metro till Jardin de Luxemburg där förmiddagen spenderades. Därifrån blev det promenad till Pantheon. Från Pantheon gick vi till Notre Dam där tog vi en båttur på Seine.
Dag 4: Promenad till Monmartre och Sacre Coeur där hela förmiddagen spenderades innan hemfärd.

Foto: © Discovering The Planet

fb-share-icon0
Tweet 20
Pin Share20

Daniela Nasteska

Välkommen till Discovering The Planet. Ett resemagasin för alla som älskar att resa när och fjärran. Här delar vi med oss, Daniela & Göran, av våra resor, personliga upplevelser och intryck.

Welcome to the Swedish Travel Magazine Discovering The Planet. We travel high and low, near and far. Every adventure is a memory for life. It is one of the oldest travel sites in Sweden and awarded several times. Want to work with us? Send us a text @