Frankrike, Korsika

I den stora frukostsalen spelar “Mirrors” med Justina Timberlake i bakgrunden. Och trots att det sitter cirka trettio personer och äter frukost, känns det som att man sitter själv. Frukosten avnjuts stilla och lugnt. Utanför är det en ovanlig sommardag för Korsika, det regnar. Men det spelar liksom ingen roll.

När jag var i Paris förra året bestod frukostbuffén av en typisk fransk frukost, mest kakor och kaffe. På Langley Hotel Mediterranée hittar man den frukosten vi skandinaver är vana vid. Ägg och bacon, fil och flingor, men också nybakat bröd med flera olika pålägg och frukt. Det är inte svårt att hitta någonstans att äta i Calvi. Längs med hamnpromenaden ligger restaurangerna som ett pärlband. Uppe på den lilla shoppinggatan och vid det lilla torget vid Santa Maria kyrkan hittar man några pärlor till. Men också på de mest oväntade platser. En pytteliten gränd som man råkar titta in i. En tvärgata som man inte tänkt gå på. Ja, vart man än tittar.

Det korsikanska köket är rustikt och mustigt. Varken särskilt fransk eller italienskt, men en mix av båda. Både pasta och musslor är ganska vanligt. En vanlig förrätt är Panizze som består av friterat kikärtsmjöl med salt och peppar. Vill man äta öns specialitet ska man beställa in Civet de Sanglier [vildsvinsgryta] eller Cabri [getkilling]. Och gillar man havets läckerheter bör man beställa in musslor. Moules Cap Corse är musslor kokta i lokal röd vermouth, men min favorit blev Musslor i gräddsås serverade med pommes och bröd. Jösses vad gott. Till efterrätt serveras en kastanjekaka, Gâteau à la farine de châtaigne eller en Fiadone, en kaka på färskost som dränks i eau de vie med myrtensmak, eller en Canistrelli, en söt kaka bakad med olivolja.

HANDLA MED DIG HEM

Om det är något man ska handla med sig hem från Korsika så är det charkuterier. Det finns gott om underbara små specialaffärer med dessa fantastiska charkuterier, men också i princip i varenda vanlig mataffär. Och självklart innehåller många av dem ön bästa av vildsvin och kastanjer. Korsikanerna själva gillar sina charkuterier och serverar gärna en charkuteritallrik till förrätt med salsiccia, coppa, lonzu, figatellu, prisuttu och goda getostar som den färska brocciu´n.

På ön produceras också egen dryck. Både likör, vin och öl. Ölen bryggs självklart på kastanj. Och trots att Korsika tillhör vinlandet Frankrike är vinerna inte i samma klass som i moderlandet, ÄN. Pietra är den vanligaste ölen, en lite mörkare öl bryggd på malt och kastanj. Här finns också en vit öl, Colomba, smaksatt med trädjordgubbar, enbär och myrten. Men man dricker också mycket rosévin, så klart bryggt på ön.

Korsika 33

Efter en vecka på Korsika har vi hunnit äta på några ställen. Och det verkar vara svårt att välja fel ställe här. De flesta restaurangerna håller god kvalitet på maten. Jag vill nämna att det kan låta dyrt att äta här. En huvudrätt kostar i snitt 13-22 euro. Men, många restauranger har ett trerätterserbjudande för endast 19,5 euro per person som ofta är riktigt bra. Men man kan också alltid köpa med sig en baguette och lite charkuterier för en billigare peng och sätta sig i hamnen eller på stranden. Här kommer en sammanfattning av våra restaurangbesök, vår bedömning är bara så klart på det vi åt.

Bistrot de les Anges ***

Ligger i början av hamnpromenaden. Vi åt Linguini med krabba och Entrecote med pomme du gratin. Och kan man inte öppna krabban själv, ja då får man hjälp.
Smak: Ganska bra, men vi provar något annat imorgon.
Service: Trevliga, men inte jätteduktiga på engelska.
Pris: Mellan 13 och 20 euro för en huvudrätt.

Bar de Golfe *** [**** stjärnor för drinkarna]

Ligger ungefär halvvägs ner på strandpromenaden. Goda drinkar. Vi åt vars en pizza. Jättegod, men kanske lite för mycket ost för våra smaklökar. Trevligt ställe, men inte för romantiker.
Smak: Okej, men vi provar något annat imorgon.
Service: Supertrevlig service. Några är bättre på engelska än andra.
Pris: Notan slutar på 52 euro. Två drinkar, två pizzor, en flaska vatten och en kaffe.

Captain´Corse ****

Ligger i slutet på hamngatan och är rätt trevligt. Vi beställde in en gryta med musslor. Den var för en person. Men vi tänkte att vi delar då vi skulle vidare och äta fint senare på kvällen. Musslorna serverades med pommes och bröd och räckte gott för oss två. Skulle lätt komma tillbaka bara för pommesen.
Smak: Riktigt riktigt gott.
Service: Jättetrevlig personal, pratar mest franska.
Pris: En stor gryta musslor med tillbehör 13,9 euro.

Auberge de la Foret ***

Uppe på berget i Bonifatu ligger denna restaurang. Och trots att den ligger högt i skogen håller man en högre standard än man måste. Vi åt en penne med svamp och en superfin entrecote. Mannen tyckte köttet var så gott att han åt mycket långsammare än vanligt. Även om det var okej, kanske vi tar med en baguette nästa gång.
Smak: Kanske mina penne var lite överkokta, men köttet var super.
Service: Lite stressade och mindre bra på engelska. Men så kom vi mitt i lunchrushen.
Pris: Vi betalad 41 euro med dricka.

Via Marina **** och ett litet plus

Via Marina kommer man in uppifrån lilla shoppinggatan. Vi år vars en trerätters som omfattade bland annat chevrepaj, fisk, långkokt vildsvin [civet de sanglier] och creme brulle. Vi måste bara hinna hit en gång till. Jag skulle vilja ge 4+.
Smak: Jösses vad gott allt var.
Service: Här lämnade vi högsta dricksen. Trevligare personal är svårt att hitta. Bra på engelska.
Pris: 19,5 euro per person för en trerätters. Annars mellan 15 och 20 för en huvudrätt.

La Transat ** och ett litet minus

Är en av restaurangerna i hamnen. Nej, hit går vi inte igen.
Smak: Lite sämre än okej. Maten var inte riktigt varm. Pommesen var ledsna och brödet skuret igår.
Service: Sämsta servicen på ön. Ingen av de fem i personalen brydde sig om gästerna vid de fyra borden som det satt gäster vid, och man fick antingen gå upp och hämta dem eller vinka tills armen domnade. Måste in på Tripadvisor och avråda från att gå hit.
Pris: 14,5 för en gryta med musslor.

Santa Maria ****

Bra stämning på det lilla torget precis nedanför Santa Maria kyrka. Man förstår varför det är fullsatt varje kväll. Hit hade vi gärna gått igen.
Smak: Mycket smak och bra smak.
Service: Riktigt bra. Trots att stället var överfullt behövde man inte vänta länge på service.
Pris: En trerätters för 20 euro.

La Casetta ****

Är restaurangen som ligger etta på Tripadvisor. Har helt klart bästa uteserveringen, en liten mysig balkong med åtta platser. Här serveras bara charkuterier så det är perfekt ställe att börja kvällen på. Absolut värd ett andra besök.
Smak: Fantastisk mat.
Service: Trots att engelskan var så där, får man en jättepersonlig och supertrevlig service.
Pris: En charkuteritallrik för två kostar cirka 26 euro.

Korsika 34Korsika 35

Korsika 36

Korsika 37

Translation;
It is not hard to have good food in Corsica. Most of the restaurant serves locally produced food and most of what we had was amazing.

Resan var en pressresa som arrangerades av Langley Travel, Svenska Resebloggar och Langley Hotel Méditerranée.

fb-share-icon0
Tweet 20
Pin Share20

Daniela Nasteska

Välkommen till Discovering The Planet. Ett resemagasin för alla som älskar att resa när och fjärran. Här delar vi med oss, Daniela & Göran, av våra resor, personliga upplevelser och intryck.

Welcome to the Swedish Travel Magazine Discovering The Planet. We travel high and low, near and far. Every adventure is a memory for life. It is one of the oldest travel sites in Sweden and awarded several times. Want to work with us? Send us a text @
daniela@discoveringtheplanet.com

HITTA FLER ARTIKLAR I SAMMA ÄMNE HÄR

2 Comments

1. Superhärliga bilder! Vi åt ju inte ute så många gånger på Korsika , men hittade också mycket gott i mataffärerna! Gillade ölen Pietra, som hade mycket smak! Här på Sardinien har vi inte full koll på maten ännu, men det verkar handla mycket om pasta och olika fyllda degknyten (ravioliliknande).

1. Daniela says:

Vet inte om vi bara hade tur, eller gillar mat lite för mycket :)…
      Vi köpte med oss en hel del charkuterier till familjen här hemma.
      Sardinien kommer jag ihåg att vi inte hade samma tur med. Dock är
      ju ön lite turistigare än Korsika. Ni kommer säkert hitta många fina
      pärlor. Kolla någon agrifarm. Ska finnas några sådana.