Canal du Midi. Vi är inne på vår femte och nästa sista dag på kanalen. Och när jag normalt flödar av adjektiv och tankar under en resa, har inte bara jag tagit semester, utan storytellingen med. Intrycken och känslorna av att åka kanalbåt, att lära sig slussa, att uppleva den vackra kanalen, alla byarna och äta god mat, har helt enkelt inte lämnat utrymme för mitt kreative flöde.

Men vad gör det. Jag har tillåtit mig själv att bara vara närvarande och vara i upplevelsen utan att behöva dokumentera just här och nu. Jag sörjer lite att vi bara har idag och imorgon kvar. För det är något speciellt det här man att åka på kanaler. Vi förstår varför våra vänner har gjort det både en, två och tre gånger. Kanske till och med fyra. Vi pratar också redan om nästa gång. Kanske här i Frankrike. Kanske i Wales. Drömmen om kanaler uppstod för över femton år sedan. 2005. Det var då jag såg mat och reseprogrammet Rich Stein´s French Odyssey. Och det var då önskan om att åka kanalbåt åkte upp på bucketlistan.

Men det skulle ta nästan femton år innan drömmen blev sann. Drömmen förstärktes så klart ytterligare när de började visa Tim och Prus kanalresor, “Kanaler, båtar och kärlek”. I nittioårsåldern gör de en av mina drömresor. Kanske med lite hjälp. Canal du Midi blev klar 1681 och är en av de äldsta kanalerna i Europa som fortfarande används. Man byggde kanalen dels för att undvika den långa resan runt Spanien, men också för undvika pirater runt det fientliga Spanien på vägen mellan Atlanten och Medelhavet. En resa som på 1600-talet tog ungefär en månad. Numera används inte kanalen som transportled utan som turistattraktion.

Kanalen är 24 mil lång och förbinder Garonnefloden med Medelhavet. Den har 130 broar som korsar kanalen, en tunnel och 63 slussar. Canal du Midi bildar, tillsammans med Canal Latéral à la Garonne, en vattenväg mellan Atlanten och Medelhavet. Kanalerna kallas ”Canal des Deux Mers”, de två havens kanal,  på grund av förbindelsen mellan de två haven. Den går förbi städer som Toulouse, Carcassonne, Béziers och Agde för att slutligen rinna ut i Étang de Thau nära Sète.

DAG 1 | FRÅN PORT LAURAGAIS TILL LE SOMEIL TILL PORT LAURAGAIS

Vi har kört till Port Lauragais längs med Franska Rivieran och Provence Alpes Côte D’ Azur och Languedoc. Detta är vår destinationen för vår resa med vår kanalbåt och det är här vi ska ställa vår hyrbil. Till Le Someil, där vår båt står och väntar, är det taxi som gäller. I en och en halv timme. Men landskapet är vackert och sällskapet snacksaligt. Taxichauffören alltså. Visst, mannen med.

Vi går direkt till Nicols kontor i Someil. Det ligger i den lilla mysiga hamnen precis framför deras båtar. Det är sen eftermiddag och många som väntar på att få sin kanalbåt och snart är det vår tur. Vår båt är en Estivale Duo för två personer som är cirka 8.5 meter lång. Men den är så mycket större än vad jag trodde den skulle vara. Vi får en snabbkurs på båten. Och en instruktionsbok. Och en kartbok med alla slussarna. Sedan är det dags för tjugo minuters körskola. Tur att mannen har lite erfarenhet. För några år sedan hade han och en vän en nio meter lång gammal fiskebåt. Tydligen med samma styrningsegenskaper.

Vi får vår nyckel och nu är båten vår i sju dagar. Båten är fullutrustad och allt vi kan behöva finns. Och ett litet välkomstpaket med rosévin och två burkar marmelad. Dock ingen kaffekokare eller vattenkokare. Men det går snabbt att koka på gasspisen. Kylen är stor och det finns till och med frysfack. Vi bär på vårt bagage och beger oss till den lilla båtbutiken för att handla väsentligheter. Vi handlade också med oss lite gott på vägen från Saintes de la Mer. Bara en sådan sak. En båtbutik med färska baguetter, kaffe och allt annat du kan behöva första dagarna. Och sedan beger vi oss snabbt av. Vi vill lägga till någon annanstans första kvällen.

DAG 1-2 | PARAZA

Slussarna stänger exakt sju på kvällarna och eftersom vi inte kommer iväg förrän vid sex på kvällen hinner vi inte med några slussar denna dag. Vi kör cirka en timme och hamnar i söta Paraza. Byn ligger precis vid hamnen och det är här vi lägger till. Det är bara vi och en båt till. Trots det, är puben några meter uppför backen, full med folk. Britter. Vi får senare under kvällen förklaringen. Många britter har köpt boende här. Vilket faktiskt välkomnas av lokalborna. De köper upp gamla hus och renoverar dem. Vilket fransmännen själva inte ids göra.

Men vi stannar inte på puben. Inte bara för att det är fullt, men för att mannen sett avsnittet med Prue och Tim [Kanaler, båtar och kärlek] när de är här. Uppför backen ska det finnas ett slott med vingård och restaurang. Så vi börjar vår långsamma promenad uppför backen genom supersöta Paraza och kommer så småningom till Chateau Paraza. Restaurangen visar sig så klart vara fullbokad. Men värdinnan går till köket och frågar för säkerhets skull… och vi får ett bord. Mer om Paraza kommer. Men behöver jag säga att vi hade en fantastisk kväll och att Paraza blev en av våra favoritbyar längs med Canal du Midi.

DAG 2-3 | HOMPES & PULCHERIC

Från Paraza kör vi mot Hompes. Alla vi mött har sagt att man måste stanna i Hompes. Här finns en liten insjö med både stenstrand och sandstrand som man kan promenera till. Hompes är också en av byarna som har lite fler restauranger och butiker att välja på. Så vi lyssnar på rekommendationerna. Vi lägger till och påbörjar vår promenad till sjön. Själva promenaden är jättemysig. Sjön ligger cirka en kilometer från hamnen och vi har inte bråttom. Men så här i efterhand, hade vi lätt kunnat hoppa över den där sjön.

Har man varit i Ohrid i Makedonien med sitt kristallklara vatten, blir man inte jätteimponerad av vatten där man inte ens ser sin hand strax nedanför ytan. Men mannen får ett svalkande dopp. Själv nöjer jag mig med att vila och titta på folk och hundar. Vi bestämmer oss för att göra några slussar till istället för att stanna i Hompes. Vi hade hoppats hinna till Trebes, men när klockan närmar sig sju [och slussarna är på väg att stänga], lägger vi till i Pulcheric. Själva byn ligger cirka en kilometer bort. Det har blivit kallt och blåsigt och här är det enda gången som vi önskar att vi inte hade lämnat cyklarna i Le Someil.

Vi bestämmer oss för att ta det lugnt, vila och bara njuta av timmarna på båten. Vi kokar soppa på en spik. Kanske vi borde handlat mat i Hompes, men det blev inte så. Så det blir kvällsmat på vin, chips, salami, marmelad och kex. Men vi är hur nöjda som helst. Bara man har vin så klarar man sig en stund. På morgonen när vi är på väg att lägga ut, kommer en äldre herre och erbjuder nyskördade grönsaker. Självklart ska vi ha lite.

DAG 3-4 | TREBES

Från Pulcheric fortsätter vi mot Trebes. Ytterligare en av byarna som har gott om restauranger, butiker och caféer. Vi lägger till i den ganska aktiva byn Trebes. Vi äter kvällsmat på Pizza Napoli på andra sidan kanalen. Kanske den sämsta servicen under hela resan. Och vi blir nästan besvikna när maten faktiskt är riktigt bra :). På vägen hem till vår båt, passar vi på att fylla upp båten med mat och dryck. Och vi hamnar i en riktigt rolig mataffär där vi stannar en extra kvart för att diskutera landhockey, handboll och valutaspekulationer med ägarens och hans vän. Och vet ni, av någon anledning, tog jag inte en enda bild här.

DAG 4-5 | CARCASSONE

Vi har väntat oss en större stad när vi kommer till Carcassone, men kanske inte så stor. Carcassone visar sig vara Canal du Midis största stad. Vår sista sluss för dagen ligger mitt i staden och är också slussen där turistbåtarna utgår. Att det är många åskådare är inte helt oväntat. Hamnen är den största för oss hittills. Vi lägger till lite längre bort. Lite avskilt och lugnt. Men bara sekunderna senare kommer båtvakten. Han vill att vi står närmare de andra båtarna, närmare slussen och ber oss parkera mellan två båtar. Som står tätt. Vi blir inte helt oväntat lite småirriterade. Kanske i onödan.

Men det är bara dag tre och vi känner oss fortfarande som de amatörer vi är. Och då behöva backa in mellan två båtar som ligger tajt. Ja ni förstår. Men det är nog något med vattnet här… eller vinet. För så fort vi lagt till. Korkat upp första flaskan rött och satt oss i fören för att titta på alla andra som försöker lägga till, är irritationen borta. Nästan lika snabbt som vinflaskan. Och vi bara älskar Carcassone. Här finns allt. Små torg med restauranger. Ett stort slott på höjden som påminner om filmer som Harry Potter och Game of Thrones. Och en hel by där innanför slottets murar med restauranger och små söta butiker. Mer kommer självklart så småningom om Carcassone.

DAG 5-6 | BRAM

Bram. Det är byn som är vårt hem för kvällen. I motsats till Carcassone som är en stor stad, finns här nästan ingenting. Längs med kanalen finns bara ett hus. En restaurang. Ile aux oiseaux. Mina franskakunskaper säger Fiskarnas ö och Google håller med. Vi lägger snabbt till och promenerar sedan den korta sträckan till andra sidan över bron. Kanske en drink, kanske lite mat. Egentligen borde vi laga mat på vår lilla kanalbåt. Vi handlade ju med oss en del från Carcassone. Men folket och den mysiga stämningen i den överfulla restaurangen drar som eldflugor till skenet av en lampa.  “Vi är två som vill äta”. “I am sorry. We are fully booked”.

Vi börjar bli vana vid frasen. Inte helt ovanligt att det är fullbokat på restaurangerna i de mindre byarna längs med kanalen har vi lärt oss. Framför allt där det finns få restauranger eller som här, bara en, i byn eller längs med kanalen. Vi undrar lite om det är okej att sitta ner för ett glas vin. Det är okej. Och igen lyser turens stjärna. Vi har bara suttit där i tio minuter när de får en avbokning. Och än en gång för vi avnjuta en fantastisk middag. Jag beställer “Moules Frites”. Så mycket jag kan äta. Påtår alltså… om man orkar. Göran äter en helt fantastisk trerätters med paté, bläckfisk och en ljuvlig dessert. Behöver jag säga att vi sover gott. Dessutom har vi denna kväll ett helt otroligt månsken. Som jag försöker fånga med lite hjälp av ett stativ.

DAG 6-7 | CASTELNAUDARY

Vi länmar Bram med regnmoln hängande över oss. Hela himlen är full av de där grå och blå molnen. Men det är ändå inte fullt lika kallt som det var dagen innan. När det kändes som att vi skulle flyga ur kanalen. Vi gör bara en sluss stannar sedan till i byn Bram för att köpa vatten. Men än en gång är vår timing fel. Vi hittar inte en enda butik eller restaurang som har öppet. Gata upp och gata ner. Vi hittar en skylt mot ett hotell med restaurang. Där tycker vi att vi borde hitta vatten att köpa. När vi efter nästan en halvtimmes letande kommer till hotellet, så är restaurangen inte öppen.

Men åter ska turen vara på vår sida. Ägarna är på väg därifrån. Egentligen får man inte handla med sig något därifrån. Men om vi sätter oss ner… så vi beställer dricka och glass och sätter oss ner en stund. Ägarna själva, stänger och lämnar hotellet. Och vi har vatten så vi klarar oss till nästa by. Där det förhoppningsvis finns en butik som har öppet. Vi gör idag nio slussar. De flesta med bara en sluss och faktiskt enkla. Kanalen har varit nästan tom på båtar och vi har haft sällskap en och samma kanalbåt nästan hela vägen. Två familjer från Polen. Sex barn.

Ovanligt lite oväsen. Vägen in till Castelnaudary går via en liten sjö och sedan genom en liten bro. Och det är nu jag får ett sådant där Hallelujamoment. Trots att det är så grått, är staden så vacker. Ligger så fint. Vi lägger till vår kanalbåt i en rad av andra båtar. Här finns vatten, el och en jättefräsch dusch som man får låna när man lägger till. Men när vi gör vår lilla promenad är byn ganska öde och tom. Lite folk här och där. Men det är ovanligt tyst. Vi äter på restaurang Cassoulet vid hamnen. Det är samma ägare som restaurangen uppe i byn där Prue och Tim åt.

DAG 7-8 | PORT LAURAGAIS, slutstationen för vår kanalbåt och detta äventyr

Från Castelnaudary beger vi oss mot vår slutdestination, Port Lauragais. Vi lägger till i hamnen som nu är nästan tom på folk. Till skillnad från när vi lämnade bilen då det var nästan festivalkänsla här och mängder av besökare. Vi lägger till bredvid flera andra som också ska lämna sin kanalbåt morgonen därpå. Ikväll lagar vi mat på det som finns kvar, dricker vin och städar båten.

Imorgon bitti klockan nio är det dags att lämna tillbaka både vår kära kanalbåt Albias och nycklarna. Och vi vet att det inte är sista gången vi kommer göra kanaler. Kanske vi kommer välja en sträcka som långt färre slussar. Fler än 62 kan det nog inte bli. Hade vi valt att åka andra hållet hade vi bara haft 16 slussar på sju dagar. Å andra sidan är vi ju nu experter på det där med kanalbåt :).

Allt om vad man behöver tänka på och våra bästa tips när man ska hyra kanalbåt kommer i ett eget inlägg. Likaså kommer fler inlägg om några av byarna vi besökte. Fler inlägg från vår Franska Roadtrip hittar ni här. Och alla bilderna i detta inlägg är från Instagram. Så följer ni oss inte där, klicka er dit för att följa våra kommande resor.

Translation
This summer we did a journey along Canal du Midi i France. A dream we´ve had for over fifteen years. And it didn´t dissapoint. We had such a great time and loved France som much that we have decided to do it soon again. Here you can read about the trip day by day.

fb-share-icon0
Tweet 20
Pin Share20

Daniela Nasteska

Välkommen till Discovering The Planet. Ett resemagasin för alla som älskar att resa när och fjärran. Här delar vi med oss, Daniela & Göran, av våra resor, personliga upplevelser och intryck.

Welcome to the Swedish Travel Magazine Discovering The Planet. We travel high and low, near and far. Every adventure is a memory for life. It is one of the oldest travel sites in Sweden and awarded several times. Want to work with us? Send us a text @
daniela@discoveringtheplanet.com

HITTA FLER ARTIKLAR I SAMMA ÄMNE HÄR

6 Comments

1. Så sjukt imponerad av dina kanalskills, efter vad jag fick se längs Göta Kanal i somras… jag hade nog aldrig vågat hoppa av/på och fixa med rep och tampar. Vilken resa ni gjorde alltså, kul att få hänga med på ett hörn!

1. Det tror jag absolut du hade. Tror nog du hade kommit in i det snabbare än mig :).

Om jag ska vara ärlig, så var jag rätt orolig veckan innan :). G har ju ändå vana av att båtar, men någon av oss var tvungen att vara i land. Men dag två började jag faktiskt känna mig ganska säker och började till och med tycka det var riktigt kul… utom när något gick lite fel :). Men absolut en av de mest annorlunda resor vi gjort och en av de roligaste.

2. Fantastiskt, vilket äventyr! Vi befinner oss även vi just nu i Provance och ska snart hoppa i en båt. Dock inte lika avancerat. Det blir typ trampbåt eller kanot någon timme i Gorge du Verdon.

1. Då himla kul. Provance är ju himla fint. Ja hela rivieran. En båt är en båt och alla båtturer är ju mysiga… oftast :). Ha en riktigt härlig resa. Och om ni hinner, ta en sväng om Antibes.

3. Härligt! Det här har vi funderat på att göra tillsammans med några vänner. Får se om det kan bli av!

1. Vi kan bara varmt rekommendera. Himla mysig upplevelse å vi är så glada att vi äntligen fått göra det. Något vi absolut Kommer göra igen :).