Jag tvekade länge om jag skulle lägga upp det här inlägget eller inte. Nathalia Edenmonts konst väcker mycket känslor och kanske inte alltid känslor man är van vid eller ens vill ha. Men hon är en av de större konstnärerna i Sverige som skapar fotokonst och för många är hon säkert ingen nyhet. Jag upptäckte henne för några dagar sedan när jag såg en dokumentär [går att se fem dagar till] om henne och min första reaktion var att inte titta vidare. Lite kluven och lite förfärad tittar jag ändå vidare.

Visa av hennes verk väcker motstånd och starka reaktioner. Men när man fortsätter titta och lyssna på Nathalia, kan man inte låta bli att dras in och lockas av hennes passion och all tankegång bakom hennes verk. Dramatiska bilder som väcker uppståndelse och rabalder. Bilder av döda fjärilar, döda kaniner, larver, levande växter, tamponger och toalettpapper. Hon skapar rubriker och fick ett tag leva under annan identitet på grund av alla hot. Hon hämtar inspiration och idéer till sina verk från sitt eget livsöde och sin egen historia. Samtidig handlar hennes konstnärskap om att manipulera, att styra människors seende och tankar med hjälp av knep. Syftet är äkta, men leken med det moraliskt oförenliga, sexualitet och naivitet och patologiskt mörker, är det medvetna drag som gör hennes bildvärld unik.

Nathalia Edenmont, egentligen Nathalie Nicole Edenmont, föddes 1970 i Jalta, Ukrainska SSR, Sovjetunionen. Båda föräldrarna gick bort när hon var i tonåren och det har färgat hennes uppväxt. Till Sverige kom hem 1991 efter att ha bott på flera ställen i världen. Som barn gick hon på konstskola för barn i Jalta på Krim där undervisning skedde i bland annat konst, musik och balett. När hon flyttade till Stockholm studerade hon där grafisk formgivning på Forsbergs skola.

“Nathalia Edenmont porträtterar ofta kvinnor och flickor, men även män i en stil som påminner om klassiskt måleri men har främst blivit uppmärksammad för att använda sig av av döda djur och djurdelar i sina fotografier. Hon inspireras av sig själv och från platser som hon har varit på och vill med sin konst visa på samhällets dubbelmoral. Nathalia Edenmont har polisanmälts för djurplågeri efter att ha klubbat ihjäl en katt och för brott mot artskyddsförordningen efter att använt vingar från hotade fjärilar och kritiserats av djurrättsorganisationer.”

–Jag använder bara analog teknik. Det hade varit mycket billigare att använda digitalkamera, men det blir aldrig samma sak. Mina bilder är äkta. Inget är manipulerat, säger Edenmont.

Och det är här jag vill “varna känsliga tittare”…



Källa: [Svtplay][Nathalia Edenmont][Svd]

0

HITTA FLER ARTIKLAR I SAMMA ÄMNE HÄR

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *